perjantai 12. syyskuuta 2014

Yks olut!



Mä oon varmaan suht samanlainen oluiden kuluttaja kuin valtaosa jengistä; tykkään erilaisista oluista, vaikken niistä kovin paljon tiedäkään, mutta tausta on pitkälti härmäläisessä nuoruuden pussikaljameiningissä. Pääsin keväällä osallistumaan ensimmäistä kertaa oluttastingiin Eat & Drink -tapahtumassa ja se oli todella hauska kokemus, esimerkiksi erilaiset juustot on aina jotenkin mun mielessä ollut viinin makupari, mutta oikein valittu olut sopii täydellisesti juustotarjottimen seuraksi. Ja miten täydellinen yhdistelmä portteri ja tumma suklaa ovatkaan!




Huonon oluttietämyksen ja heräänneen kiinnostuksen vuoksi olikin ihana saada tällä viikolla Punavuori Gourmet -blogin Anikón Yks olut! -kirja luettavaksi. Oon mielenkiinnolla seurannut Anikón kirjaprojektia pitkin vuotta blogin ja instan kautta ja samalla omalla tahollani treenaillut oluttuntemustani mm. Blogiringin kamppiksessa. Anikón kirja on mahtava opus niin aloittelijalle kuin vähän enemmän asiaan paneutuneelle, ja jo pikaisella selauksella siitä saa poimittua vinkit oluen valintaan ja erilaisiin makupariyhdistelmiin. Mukana on myös muutamia reseptejä, jotka varmasti menevät testaukseen.



Anikó käy kirjassa läpi oluen historiaa ja valmistusta, mutta mulle mielenkiintoisin osuus oli ehdottomasti eri oluttyyppien esittely ja mille oluelle mitäkin ruokaa -kooste. Ja ihanaa kirjassa oli se, että se oli aloittelijankin silmiin selkeä ja asiat on kerrottu yksinkertaisesti, tyyliin kermainen ruoka, valitse tämä tai tämä olut. Näiden oppien jälkeen enää ongelma on valinnan vaikeus kaupan oluthyllyllä, kaikkea kun tekisi mieli maistaa :)

Mun suosikkikauppa Musta Pekka tarjoaa muiden herkkujen lisäksi myös valtavasti eri oluita



2 kommenttia:

  1. Mä nyt vähän jouduin ratsastamaan! Oli kiva nähdä ja jäi juttu ja idea hieman kesken. ;) Mutta avasit hienosti kirjaa...

    VastaaPoista
  2. Hei, oli tosi kiva nähdä ja juttu jäi ihan kesken, kun piti mennä :/ Mutta pian uudestaan! Ja hyvä se videojuttu, heti kävin katsomassa :)

    VastaaPoista

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...