tiistai 31. maaliskuuta 2009

Porkkanasämpylät

Mä olen tosi laiska leipomaan. Niin kuin korvapuusti-postauksessa tunnustin, leipominen on tuntunut aina aikaavievältä ja hankalalta. Tai kyllä mä kakkuja leivon ja muffineja, mutta tämä pulla-sämpylä osasto nostatuksineen ja vaivaamisineen on jäänyt paitsiolle. Nyt kuitenkin innostuin leipomaan Luukaksen kanssa iltapalaksi porkkanasämpylöitä. Ei se nyt niin hankalaa ollutkaan.. Ja sämpylöistä tuli hyviä, pojat söivät niitä kilpaa.

PORKKANASÄMPYLÄT

200g porkkanoita
3 dl maitoa
1 ps kuivahiivaa
1 tl suolaa
2 rkl öljyä
3dl kaurahiutaleita tai leseitä
noin 6 dl puolikarkeita vehnäjauhoja

pinnalle kaurahiutaleita tai leseitä

Raasta porkkanat . Lämmitä maito 42 asteiseksi. Sekoita hiiva desiin jauhoja ja sekoita maidon joukkoon. Lisää suola, öljy ja porkkanaraaste. Lisää hiutaleet / leseet ja loput jauhot pikkuhiljaa vaivaten. Anna taikinan kohota lämpöisessä paikassa kaksin kertaiseksi. Vaivaa kohonnutta taikinaa hetki ja jaa se 16-20 osaan. Pyörittele sämpylöiksi. Anna sämpylöiden kohota pellillä noin 15 minuuttia. Voitele vedellä, ripottele pinnalle hiutaleita / leseitä. Paista 225 asteessa noin kymmenen minuuttia.

6 kommenttia:

  1. Ihanan näköisiä sämpylöitä! Mulla on ikuisuusprojektina oppia leipomaan edes lähes yhtä hyviä sämpylöitä kuin äitini. Ne on niin ihanan pehmeitä ja hän aina taikoo sinne kaikki puuron jämät yms. Nyt on tuolla puurosämpylät kohoamassa, saas nähdä miten tällä kertaa onnistuu...

    VastaaPoista
  2. Mä olin ihan noviisi tässä sämpylähommassa, mutta toi porkkanaraaste toimi hyvin, toi sopivasti kosteutta. Miten toi puurosämpyläkuvio oikein toimii? Siis missä välissä se puuro sinne isketään? Ihan utopiaa mulle, täytyykin seuraavaksi kokeilla.

    VastaaPoista
  3. Uuuuh, näistä sun resepteistä intoutuneena mun on todellakin myös pakko päästä leipomaan! En ole sen jälkeen leipomisurakkaan uskaltautunut, kun joskus sain tehtyä sellaisia, öö, kiinteitä sämpylöitä...

    Jee, ja kiva pirtsakka uus visu täällä!

    (Hih, ja hauskaa on se, että tämän blogisi nimi ilman ääkkösiä on Lauran Tahti! Ei huono nimi sekään!)

    VastaaPoista
  4. Hauska tää uusi ilme :) Joopasen joo. Enpä päässyt vieläkään kehuskelemaan puurosämpylöilläni, jatkan harjoituksia. Mutta siis periaatteessa tein niin että otin n. 4 dl puuroa, siihen 3 dl kuumaa vettä ja siitä sekoitetaan semmoinen löysä puuro. Johon sit loput aineet. Mutta kuten sanottu, harjoitukset jatkuvat.

    VastaaPoista
  5. Puurosämpylät taitavat olla äitien erikoisuus; meidänkin äiti jemmaa sämpylöihin aamupuuron jämät ilmeisesti lisäämällä niihin suhteessa sopivasti muita kuiva-aineita + muut ainekset. Miksen minä vieläkään osaa sitä, vaikka äitinä on tullut oltua jo kauan?
    Mutta porkkanasämpylätkin on mainioita :)

    VastaaPoista
  6. Kiitos ihanasta reseptistä maukkaita sämpylöitä tuli :)

    VastaaPoista

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...